Kalorier=energi!

Vi tjejer bör få i oss runt 2000 kalorier per dag (kan variera från person till person). Och när vi tränar så gör kroppen sig av med kalorier.. Om du äter en hamburgare på 100 g så får du i dig ca 250 kcal. Och om du springer under 30 min på löpband (4km) så gör du dig av med ca. 233 kcal. Detta betyder att du inte har gjort av dig med hela hamburgaren under löpningen (teoretiskt).
Det bästa sättet att gå ner i vikt är helt enkelt att du ska förbränna MER kalorier än vad du äter. så om du äter ex. för 1000 kcal på en dag, och så tränar du bort ca. 1200 kcal på den dagen (du kommer då ligga på -200) då kommer du definitivt gå ner i vikt. Om du däremot äter 3000 kcal per dag,utan att träna, när du egentligen bör äta runt 2000 kcal då kommer du troligtvis gå upp i vikt pga. Det är ganska logiskt, ja :)
Men annars är det bara allmänt bra att äta mindre kalorier, då går du också ner i vikt, men inte lika fort som om du skulle bränna bort det via träning! :)

Så om du vill börja räkna kalorier så kan du se på förpackningen att det står:
Detta betyder för varje 100 g så får du i dig 74 kcal.

På brickan på Macdonalds så finns det ju alltid ett papper/affisch, om du vänder på den så ser du hur många kalorier saker och ting innehåller, som ex. cheeseburgare, pommes, paj osv. När jag är är på donken brukar jag ta en hamburgare istället för cheeseburgaren pga. att osten innehåller onödigt mycket kalorier!

En marabou 100 g kaka innehåller ca. 500 kcal! Vilket är sjukt mycket! Det är en fjärdedel av ditt vardagliga kalori intag.  Chips innehåller ca 450 kcal per hundra gram! så en trejdedel av chips påsen är ca. 450 kcal, och det brukar man äta upp under en film, om inte mer!
Här är några andra ex. på choklad

Choklad, 100 gram

 

Bounty = 480 kcal

 

Brejk = 500 kcal

 

Coco = 535 kcal

 

Daim = 536 kcal

 

Dubbelnougat = 585 kcal

Fazer blå = 535 kcal

 

Fransk nougat = 450 kcal

 

Guldnougat = 520 kcal

 

Halo kola = 440 kcal

 

Japp = 430 kcal

 

Kexchoklad = 512 kcal

 

Lion = 477 kcal

 

Mörk choklad 70% = 590 kcal

 

Pigall = 630 kcal

 

Plopp = 480 kcal

 

Schweizernöt = 549 kcal

 

Snickers = 484 kcal

 

Twix = 476 kcal

P.S Jag brukar använda denna sida för att ta reda på vad saker och ting innehåller då jag inte har själva paketet!: http://www.raknakalorier.se/



Kommentarer
Postat av: maryam

OMG taaack so himla mycket jag svaar du hjalper mig skit mycket gmn <3 alskar diiin blogg stooort kollar po den varje dag dina tips hjalper mig taa hand om dig och tack so himla mycket<3 de hara visste jag inte shieet.. !<3

2011-01-11 @ 03:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0